Kunde inte varit …

… bättre vecka och veckoslut?

DELA DELA DELA – ni som läser detta på sociala medier  – DELA GÄRNA!

Som jag jag skrev i förra inlägget stod resa till Barcelona på agenda denna vecka. Torsdag eftermiddag till söndag eftermiddag med full satsning.

Jobbet denna resa var rent strategiskt och det är så häftigt se hur människor går igång och bara jobbar på. Första passet var ganska enkelt, men det andra kände jag viss oro inför. Mycket eget arbete skulle till och det gick hel del kraft åt fundera ut en bra start. Men, med hjälp av strumpbyxor och några yrkesroller fick jag igång dem.

Förstår om det låter konstigt, men övningen går ut på kreativitet och tänka utanför boxen ( eller hur Tommi?). Först vill jag att de ska hitta så många användningsområden som möjligt för ett par strumpbyxor. Därefter får de ett yrke och igen hitta användningsområden. Gick strålande och många roliga förslag uppstod. Detta blev starten för att lyfta blicken för deras företag fem år och vad de behöver göra för att komma dit. Grymt bra jobbat måste jag säga. Nu finns det både mycket idéer och potential att fortsätta bygga på!

Förmodligen har det inte undgått något att jag träffa Ahmed Yasin i torsdags. Mycket trevlig kille och vilken fotbollsspelare. Det fick Elfsborg känna på i lördags.

Glädjande också att jag för tredje gången är partner till den fantastiska klubb BK Häcken.

Det ligger minst tre offerter för avgörande i veckan. Kan landa i en månadsomsättning. Det är väl bara att stänga eller? ”Coffee is for closer” som Alec Baldwin säger i filmen Glengarry Glen Ross.  Se själva:

 

Vad skönt med en dag i solen och poolen! Att det skulle dröja till mitten av september såg däremot inte framför mig.

För drygt ett år sedan gick jag en utbildning i kreativt skrivande. En spännande övning där som vi hade var att ur en bok plocka tre meningar som vi sedan skulle skriva en text där dessa tre ingick. Jag kan till och från göra detta fortfarande och blir lika förvånad varje gång som jag får till texten. Ni som är intresserade av att läsa tänkte jag som en avslutning lägga med en text då och då. De tre meningarna är i fetstil. Happy reading! Förresten jag kallar dessa för short stories och kommer att tagga dem så.

Rätt häftigt att en kund valt att  rama in vårt arbete med Samtliga Ständigt (som Frölunda kallar Alla Alltid). Då gillar han det på riktigt.

Veckan rivstartade med både utbildning och Bollplank. Dessutom en detta är ytterligare en milstolpe – jag sålde första paketet med 10 stycken PT Timmar. Nu är jag igång med det också.

Inga TV serier så långt ögat kan nå – däremot spenderar jag massor av tid med Lisbeth Salander.

Fick precis en kund att investera i SPQ Gold – bara för att jag kan!

Veckans dänga är Bachman – Turner OverdriveTakin´ Care of Business.

Spotifylistan är uppdaterad bara för att jag kan – igen!

På tal om business – En säljcoach som GER bort FYRA timmar vid FYRA tillfällen. Gratis är gott, men vilket värde finns det i dem och vilka säljsignaler skickar han? Gör om – gör rätt – NU!

Ny logga på gång – gillar förändring.

Mino Raiola är en fotbollsagent som jag tidigare skrivit om har jag en vision av att göra detsamma i framförallt försäljningsbranschen. Här är inlägget om agentverksamheten. Möte i veckan med en klient.

Tre saker som gläder:

  • Härligt att finnas i ett sammanhang – vistelsen i Barcelona
  • Första  PT paketet.
  • 7:an® är min!

Må bäst!

// Mats

Här kommer första texten för er som vågar, vill och kan!

Från Ken Folletts Evighetens rand.

 Hon kommer springande utmed strandkanten. Det på gränsen gröna vattnet skummar vitt om hennes bara ben. Plötsligt tittar hon upp och med ett brett leende gör hon en vid sväng upp på varma och gråa stranden.  En bit upp på stranden ibland en massa filtar i olika färger och uppfällda parasoller ser hon sin pappa stolt sittandes med hennes nyfödda bror.

Även pappan spricker upp i stort leende. Han ser stolt på henne och betraktar hennes ärmlösa klänning visandes upp hennes perfekta ljusbruna hud. Tänk att hon också varit en lika liten krabat som hennes bror som sover tryggt i hans famn. Nu är hon fyra år och det spritter verkligen om energi hela hennes kropp.

Det är dotterns första semester utomlands och Walli märker hur mycket hon njuter. Borde vi alltid bo så här tänker han? Bara släppa greppet om det vanliga livet och göra helt om. Slippa den gråa, mörka och trista delen av året som återkommer varken han vill eller inte. När klimatet är sådant blir sinnet detsamma och förmodligen är det därför som dottern bara ler, ler och ler när vi är här. Det finns ingen hejd på hur väl hon trivs. Sol, bad och inga direkta måsten. Okej, måsten behövs även om vi skulle flytta hit tänker han. Måsten i hans värld blir pengar, för pengar behövs för att överleva. Kan vi tänkas oss att leva enklare än idag för att få detta härliga klimat? Det tror jag, tänkte han.

Med ett yrande av sand stannar hon upp och frågar andfått – Hej, sover han fortfarande? Kan vi inte bada nu? Var är mamma? Ytterligare ett tecken på hennes energi när hon sprutar ut frågor, knappt hon andas mellan meningarna. Walli svarar lugnt att mamma är uppe och handlar lite mellanmål som de ska äta här nere för att få ut det mesta av semestern.

Pappa, jag kan titta på lillebror hur mycket som helst. Han är verkligen den sötaste bebis jag vet, säger hon. Walli log, men enligt hans åsikt var inga spädbarn vackra, inte ens hans eget. Denna diskussion ger han sig inte i med dottern, det är hon för liten för och så vill han inte förstöra hennes kärlek till brodern.

Annars har han inga problem att ta upp detta och gör det ofta. Lite av hans älsklingsämne att diskutera, men framförallt är det nog att provocera. Han ler lite i mjugg när han tänker hur lättprovocerade människor är, bara man hittar knappen är det igång.

Många har sagt om hans båda barn att det är just söta eller vackra, men vad är det som de ser? En nyfödd bebis ser väl ut som alla andra bebisar? Går det ens att skilja på dem? Är det därför de har ett armband med samma nummer på samma mamman har på sitt armband. Tänk förr när det fanns sovsalar, där borde det blivit förväxlingar? Detta är ett av hans argument till varför barnet och mamman har armbandet.

– Tänk vad många ungar det finns som bor hos någon annan än de kvinnor som fött dem på grund av att alla är lika. När han säger det blir det liv i luckan på riktigt. Alla, och då menar han alla mammor säger emot honom och med stor säkerhet bedyrar att de kan känna igen sig eget barn från barnets första andetag. Så där håller det på tills någon bryter av diskussion och byter ämne.

Sonen rör sig i famnen. Han skyndar sig och titta ner i den. Men inte heller nu hade han någon tur. Sonen såg ut precis som tidigare. Tur att dottern finns som bevis på att det finns framtida hopp?

Nu är bara den stora frågan kvar – släppa eller inte släppa greppet om tryggheten?

Kommentera

