#229 uppföljning i ytterligare …

…. dimensioner…!!

Detta inlägg kommer att vara ett inlägg med fokus på uppföljning på riktigt och en möjlighet för den som läser detta och sedan använder det att tjäna pengar till sin organisation.

Ni som läst mig tidigare vet att uppföljning är förknippat med offerter, prislämnande, prestationer och trisslotter med mera. Det gäller fortfarande och jag har kontinuerligt uppdrag av den sort, MEN alla säljare, säljchefer och andra ansvariga har kunden i fokus vilket innebär att kunden alltid prioriteras före uppföljning av personalen internt. Jag har gjort det själv och hör det minst varje vecka.

Min erfarenhet och bestämda övertygelse är att utan uppföljning blir uppgifter inte gjorda av samma anledning som att uppföljningen inte blir gjord. Vi har ju ett kundfokus.

I grund är detta bra, men proaktivitet är mycket bättre. Vi sitter i förarstolen vid ratten och väljer vilken väg.

Hur ska vi lösa detta på ett bra sätt för alla inblandade?
Tror Ni att jag har en lösning?

Såklart att jag har ett förslag på lösning. Nämligen om Ni tar in mig (som har kundfokus – ER!) blir uppföljningen gjord varje gång i utsatt tid. varför detta? Jo, jag har också kundfokus och vill gör ett riktigt bra jobb för att fortsätta jobba med Er. Dessutom  om jag mot förmodan inte gör uppdraget – behöver jag inte skicka en faktura för jag har inget att fakturera. Enkelt eller hur.

Görs detta idag? Yes it does! Jag har uppföljningar av säljares prestationer och offerter etc både på plats och på telefon.

Fungerar det? Absolut. Jag har bland annat ett par säljare som jag per telefon följer upp deras taktiska mål varje månad och de ökar sin försäljning hela tiden. En del av aktiviteterna kan vara uppföljning av offerter (trisslotten ni kommer ihåg).

Varför ökar de försäljningen? Dels för att de ”måste” göra de olika aktiviteterna för att de vet att jag sitter på deras axel tills jag antingen är i luren eller mitt emot dem för att de ska redovisa sitt arbete senaste tiden och vem vill sov med en skämskudde?

För det är så också att alla behöver deadline när de olika uppgifterna ska vara klara. Till exempel lovade jag att min bok 7 sanningar om försäljning skulle vara klar den sista augusti 2015.
Blev den klar? Yes!
När blev den klar? Sista augusti 2015!

Visst låter det enkelt! Det är det också. Betyder detta upplägg med kontinuerlig uppföljning av säljare (inne och ute) att jag konkurrerar med säljchefen eller att säljchefens roll spelats ut?

Absolut inte! Snarare tvärtom.

Dels får säljchefen vara mer ute hos kunderna för att sedan kunna förankra förbättringar och förändringar på ett vettigt och trovärdigt sätt i organisationen.

Dels blir det tid över till utveckling av säljpersonalen och coacha de till oanade höjder. Kanske till och med får tid över för att samåka med säljare, för detta mycket utvecklande fenomen hinns sällan med.

En tredje parameter som vi absolut inte ska förakta, snarare tvärtom är att personalen får höra en (temporär) ny röst som kanske säger samma sak, men på ett lite annorlunda sätt. Dessutom betraktas flertalet säljkonsulter som experter, hur konstigt det än kan låta.

Med andra ord

Uppföljning SKA vara ett ledord i alla organisationer och prioriteras.

Hur blir det så? Jo kontakta mig via 0702 – 668 639 eller mats.ljungberg@7konsulterande.se så berättar jag mera!

Tre saker som gläder:

  • Att jag får utbilda i uppföljning
  • Att fler och fler förstår vikten av uppföljning
  • Längre uppdrag med till exempel uppföljning gynnar både Er och mig!

Må bäst alla!

// Mats

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s