#236 och enbart sälj som….

… ämne. Detta inlägg kommer att behandla olika tester för säljare och kanske lite annat smått och gott.

Ibland svänger det fort. Efter kanske skrivkramp eller bara gjort annat under en period har jag producerat två inlägg och detta är det tredje på dryga veckan.

Det första (av tre) handlade om mitt nyblivna tvååriga kärleksförhållande och det andra om träningslägret över 75 dagar.

Detta kommer handla om försäljning som är det tredje stora benet i mitt liv.

Jag har skrivit och pushat massor för testet som identifierar säljhinder – SPQ/FSA som det heter. Ni vet säkert  vid det här laget att det är riktigt bra test vid rekrytering, efter anställning samt om du har säljare som inte presterar som just du vill. Detta går att köpa på nätet för en rabatterad investering.

Ibland när jag träffar säljchefer och företagsledare kan vi komma att prata om hunters och farmers. Att detta är säljare som jagar respektive förvaltar är lätt att förstå, men vad är belägget när Ni definierar detta för Era säljare? Med största sannolikhet en magkänsla. Ska magkänslan förringas? Ja, i detta läget tycker jag det. Det finns andra situationer som den är viktig, men här är det så mycket bättre om vi konkretiserar?

Forskarna bakom SPQ har också tagit fram ett test, SSPA, för detta efter att intervjuat 100 000 tals säljare under 40 års tid för att få fram ett riktigt bra test. Så här skriver de själva:

Det finns många program som hävdar att de bygger på ”säljstilar”. Men du kan vara säker på att Selling Styles Profile Analysis (SSPA™) är äkta
vara.

De sex huvudstilar som tillsammans utgör SSPA™ är baserade på komplexa statistiska studier som inleddes i början av 1970-talet. Sedan
dess har tusentals säljare använt SSPA™ för att undersöka sina stilar.

Ett varningens ord: Säljstilarna avser endast beteendet som säljare. De
säger inte nödvändigtvis något om andra drag i personligheten eller temperamentet.

De huvudstilar som mäts med SSPA™ är abstrakta statistiska begrepp som i sin ”rena” form existerar endast i teorin. Det är inte särskilt troligt
att de exakt motsvarar någon viss säljares stil. Säljare är komplexa och i praktiken överlappar de olika stilarna varandra avsevärt.

SSPA™ syftar till att få dig att fundera över hur du säljer och till att hjälpa dig att diskutera din stil, dina preferenser och dina ambitioner med andra. Vi
hoppas att de insikter denna process ger dig kommer att hjälpa dig att närma dig mål som är viktiga för dig och din karriär som säljare.

Visst låter det spännande? Lite mer fakta och teori bakom än endast farmer/hunter. Dessutom kanske Ni borde ställa frågan om den Ni tror är hunter kan vara farmer eller tvärtom. Visar vårt test något om detta? Ja, det visar vilken flexibilitet som säljare har eller igen inte.

Vilka säljstilar visar vårt test?

  1. Service-Oriented Selling™ (S-O-S™)
  2. Competition-Oriented Selling™ (C-O-S™)
  3. Image-Oriented Selling™ (I-O-S™)
  4. Need-Oriented Selling™ (N-O-S™)
  5. Product-Oriented Selling™ (P-O-S™)
  6. Rapport-Oriented Selling™ (R-O-S™)

Vill Ni veta vad som ligger bakom dessa rubriker? Jag berättar gärna mer om detta såklart.

Visst låter det intressant att vetenskapligt få reda på hur Era säljare agerar i olika situationer, om de gör det eller är enkelriktade. Kanske fungerar det eller kanske inte.

Här beror det också på hur kunden agerar eller vill hur säljaren ska agera.

Ett resultat av testet kan se ut på detta vis:

Ovanstående diagram visar en testperson som ställer mycket frågor och är tävlingsinriktad. Skalan längst ned visar hur benägen personen är att ta in andra stilar också.

Dessa två stilar som är mest utmärkande förklaras mer i testet där starka och svaga sidor beskrivs. Dessutom finns det frågor i slutet som kan ställas till personen som gjort testet.

Just Nu kan Ni till en mycket fördelaktig investering få båda SPQ/FSA OCH SSPA. Kontakta mig för att veta mera…

Träffas? Kanske inte, men Skype – Teams – Facetime – telefon??

Tre saker som gläder:

  • Gott att vara igång med skrivandet igen – finns redan ett inlägg till som nästan är klart.
  • Förmånen att få vara med intro av i Sverige
  • Våren är här – i skrivandes stund är klockan ungefär 7 (!!) och det är ljust ute och 13 grader!

Må bäst !

// Mats

Ett svar till “#236 och enbart sälj som….”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s