#239 … lite kosttänk som …

… kan vara gott att tänka på.’

Varför är jag hungrig?

  • För lite vatten.
    Min rekommendation är i alla fall tre till fyra liter per dag. Helt klart är att det fyller magen och samtidigt ökar energin i kroppen därmed förbränningen. Det finns flera bra exempel på varför dricka vatten i detta inlägg.
  • Understimulerad eller att ha för lite att göra.
    Då blir jag sugen och funderar på vad jag ska äta. Inte OM överhuvudtaget. Tvärtom om jag har mycket att öra glömmer jag att äta. Känner ingen hunger alls. Under Six Pack Revolutionsdagar hade jag med vatten och måltidsersättning för att få i mig de sex måltiderna som behövdes.
  • Sömnen är en viktig del också såklart.
    Finns hormoner som påverkar hungerkänslan. Dessutom om du som jag äter sista gången vid 21:00 och ligger vaken till cirka två eller tre. Att bli hungrig då är inte så konstigt. Dels är det långt sedan du åt samtidigt som du är understimulerad igen. Se förra punkten.
  • Det gäller också att äta rätt.
    Kostfibrer och protein är bra att ha fokus på. Dels ger fibrer en mättnadskänsla så en god havregrynsgröt på morgonen är en jättebra bas. Proteinet är dessutom det av de större näringsämnena som mättar bäst.
  • Blodsockernivå.
    Genom att ha ett konstant inflöde av bra och varierad kost är risken mycket mindre att blodsockernivån sjunker samt att du håller insulinnivån på en bra nivå.

En god och bra måltidsersättning. Min favoritsmak är Creamy Apple Pie. Klicka på bilden för att läsa mer om produkten eller rent av köpa den. Kom ihåg att använda rabattkoden Mats10 för 10 %.

Det är tråkigt att det inte är så mycket säljuppdrag just nu. Längtar till att det ska vända.

Om Ni vill få ett bättre grepp för Er träning så att Ni slipper använda dragremmar eller riskerar att tappa greppet är nedan visualiserad övning riktigt bra för för detta ändamål. Dessutom är det en rehabövning för Er som har ont i armbågarna. Både tennisarmbåge (utsidan) och golfarmbåge (insidan) är den riktigt bra för.  Jag lägger ofta in denna övning i samband med biceps. tre set om 15 repetitioner är rekommenderbart.

Börja med att ha handflatesidan uppåt. Sträck ut armarna, Vrid handen ett halvt varv och ta in armen till sidan. Vrid upp handen igen. Upprepa detta femton gånger om tre set.

Saknaden efter Häckens matcher är enorm.

Det är kul att vara lite galen också och testa på nya grejor. Här är T-shirt challenge.

Att få tillhöra ett sammanhang som jag får göra i samband med mitt volontärarbete hos Stadsmissionen är så himla kul. Ibland är det till och med lite dragkamp mellan den ordinarie personalen om vem jag ska vara med. Det var ett tag sedan jag var i den situationen. Blir alldeles varm i hjärtat.

Som sagt livet består mycket av träning så därför blir det såklart en hel del sådant i detta inlägg också. 

Tre saker som gläder:

  • #tillsammansnuochsen
  • Att tillhöra ett sammanhang hos Stadsmissionen
  • Musik skojar man aldrig bort.

Må bäst !!

// Mats

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s